Artigos — 2020
Artigos publicados em periódicos nacionais e internacionais indexados em 2020
Kawasaki, H. N., da Silva Ferreira, M., de Rose, F. S., Postalli, L. M. M., Garcia, L. T., de Souza, D. G., & McIlvane, W. J. (2021). A case history on shaping technique development: Dynamic stimulus control shaping. The Psychological Record, 71(3), 337-348.
Giuntini, F. T., Cazzolato, M. T., dos Reis, M. D. J. D., Campbell, A. T., Traina, A. J., & Ueyama, J. (2020). A review on recognizing depression in social networks: challenges and opportunities. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, 11(11), 4713-4729.
Ribeiro, T. O., Bueno-de-Camargo, L. M., Waltrick, A. P. F., de Oliveira, A. R., Brandão, M. L., Munhoz, C. D., & Zanoveli, J. M. (2020). Activation of mineralocorticoid receptors facilitate the acquisition of fear memory extinction and impair the generalization of fear memory in diabetic animals. Psychopharmacology, 237(2), 529-542.
Aquino de Souza, M., Donadeli, J. M., Domeniconi, C., Benitez, P., & Bondioli, R. M. (2020). Aplicação de programa de leitura com compreensão de textos a crianças. Acta Comportamentalia: Revista Latina de Análisis del Comportamiento, 28(2).
de Santis, L., de Carvalho, T. R., de Lima Guerra, L. L., dos Santos Rocha, F., & Barham, E. J. (2020). Apoiando a paternidade: revisão sistemática de programas parentais que promovem o envolvimento paterno. Trends in Psychology, 28, 302-320.
das Neves, A. J., Almeida-Verdu, A. C. M., do Nascimento Silva, L. T., Moret, A. L. M., & das Graças de Souza, D. (2021). Auditory sentence comprehension in children with cochlear implants after simple visual discrimination training with specific auditory-visual consequences. Learning & Behavior, 49(2), 240-258.
Henklain, M. H. O., Kienen, N., Haydu, V. B., dos Santos Carmo, J., & Muniz, M. (2020). Characterization of Behavior Classes of College Teachers Based on the Teacher Behavior Checklist. Trends in Psychology, 1-19.
Baptista-de-Souza, D., Tavares, L. R. R., Furuya-da-Cunha, E. M., Carneiro de Oliveira, P. E., Canto-de-Souza, L., Nunes-de-Souza, R. L., & Canto-de-Souza, A. (2020). Chronic Fluoxetine Impairs the Effects of 5-HT1A and 5-HT2C Receptors Activation in the PAG and Amygdala on Antinociception Induced by Aversive Situation in Mice. Frontiers in pharmacology, 11, 260.
de Carvalho, L. C., Dos Santos, L., Regaço, A., Couto, K. C., de Souza, D. D. G., & Todorov, J. C. (2020). Cooperative responding in rats: II. Performance on fixed‐ratio schedules of mutual reinforcement. Journal of the experimental analysis of behavior, 114(3), 291-307.
Donadon, M. F., Chagas, M. H., Apolinário-da-Silva, T. D., Okino, E. T., Hallak, J. E., Nicoletti, Ê. A., ... & Osório, F. L. (2020). Cross-cultural adaptation of the Internet Gaming Disorder Scale–Short Form (IGDS9-SF) to the Brazilian context. Trends in psychiatry and psychotherapy, 42, 262-266.
Benassi-Cezar, G., Carmona, I. M., Baptista-de-Souza, D., Nunes-de-Souza, R. L., & Canto-de-Souza, A. (2021). Differential modulation of the anterior cingulate and insular cortices on anxiogenic-like responses induced by empathy for pain. Neuropharmacology, 192, 108413.
Cortez, M. D., da Silva Ferreira, M., de Lima, P. M. P., da Silva, M. G. A., & dos Reis, M. D. J. D. (2020). Efeitos de reforçadores de magnitude aumentada e do controle aversivo na manutenção do seguimento de regras em estudantes universitários. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 22.
Vieira, N. S. D. C., Prette, Z. A. P. D., Oliveira, A. M., Ribeiro, D. F., Silva, S. F., Raimundo, E. M., ... & Guerra, L. B. (2021). Effects of a Preventive Intervention of Emotional Regulation in the School Context. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 36.
de Faria, S. M., de Morais Fabrício, D., Tumas, V., Castro, P. C., Ponti, M. A., Hallak, J. E., ... & Chagas, M. H. N. (2020). Effects of acute cannabidiol administration on anxiety and tremors induced by a Simulated Public Speaking Test in patients with Parkinson’s disease. Journal of Psychopharmacology, 34(2), 189-196.
Ribeiro, G. W., Kawasaki, H. N., Menzori, L. R., Amd, M., de Rose, J. C., & de Souza, D. G. (2020). Emergent Reading via Stimulus Pairing with Orientation Response. Psychological Record, 70(3).
da Costa Carneiro, A. C., Brassolatti, I. M., Nunes, L. F. S., Damasceno, F. C. A., & Cortez, M. D. (2020). Ensino de Pais via Telessaúde para a Implementação de Procedimentos Baseados em ABA: Uma Revisão de Literatura e Recomendações em Tempos de COVID-19. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, 16(2).
Perez, W. F., de Almeida, J. H., Soares, L. C., Wang, T. F., de Morais, T. E., Mascarenhas, A. V., & de Rose, J. C. (2020). Fearful Faces and the Derived Transfer of Aversive Functions. Psychological Record, 70(3).
Guzzo, R. S. L., Bastos, A. V. B., Primi, R., dos Santos Carmo, J., Espíndula, D. H. P., de Oliveira, T. P., & Gurski, R. R. (2020). Formación en Psicología en Brasil: de las expectativas a la realidad. Teoría y Crítica de la Psicología, 14, 112-132.
Bomfim, A. J. D. L., Ferreira, B. L. C., Rodrigues, G. R., Pontes, O. M., & Chagas, M. H. N. (2021). Lesion localization and performance on Theory of Mind tests in stroke survivors: a systematic review. Archives of Clinical Psychiatry (São Paulo), 47, 140-145.
Johnson, C., Iversen, I., Kenyon, P., Holth, P., & de Souza, D. G. (2020). Murray Sidman: A life of giving. Journal of applied behavior analysis, 53(3), 1290-1298.
Levis, B., Benedetti, A., Ioannidis, J. P., Sun, Y., Negeri, Z., He, C., ... & Thombs, B. D. (2020). Patient Health Questionnaire-9 scores do not accurately estimate depression prevalence: individual participant data meta-analysis. Journal of clinical epidemiology, 122, 115-128.
Campos, C. R. F., de Carvalho, T. R., Queluz, F. N. F. R., Setti, A. G. B., & Barham, E. J. (2021). Process and Outcomes: the Influence of Gains in Knowledge and Socioemotional Skills on Caregivers’ Well-being. Trends in Psychology, 29(1), 67-85.
Baptista-de-Souza, D., Tavares-Ferreira, D., Megat, S., Sankaranarayanan, I., Shiers, S., Flores, C. M., ... & Price, T. J. (2020). Sex differences in the role of atypical PKC within the basolateral nucleus of the amygdala in a mouse hyperalgesic priming model. Neurobiology of Pain, 8, 100049.
Henklain, M. H. O., Carmo, J. D. S., Haydu, V. B., Muniz, M., Buskist, W., & Keeley, J. W. (2020). Teacher Behavior Checklist: Psychometric Evidence in Teacher Evaluation by Brazilian University Students. Paidéia (Ribeirão Preto), 30.
Matias, M., Aguiar, J., César, F., Braz, A. C., Barham, E. J., Leme, V., ... & Fontaine, A. M. (2020). The Brazilian–Portuguese version of the Parental Burnout Assessment: Transcultural adaptation and initial validity evidence. New Directions for Child and Adolescent Development, 2020(174), 67-83.
Bast, D. F., Lyons, C., Stewart, I., Connor, T., Kelly, M., & Goyos, C. (2020). The effect of educational messages on implicit and explicit attitudes towards individuals on the autism spectrum versus normally developing individuals. The Psychological Record, 70(1), 123-145.
Pena-Pereira, M. A., Sobreira-Neto, M. A., Sobreira, E., Chagas, M. H. N., Oliveira, D. S. D., Rodrigues, G. R., ... & Tumas, V. (2020). Validation of the Brazilian Portuguese version of the rapid eye movement sleep behavior disorder screening questionnaire (RBDSQ-BR). Arquivos de Neuro-Psiquiatria, 78, 629-637.